Pages

About Me

My photo
Permatang Pauh, Penang, Malaysia
Isteri kpd Nor Shariman,Ummie kepada 2 Lil Sweetie Pie MUhammad Akhil Hakimi & Beautiful DarLin Qaseh Umairah..

Renunglah Kita Bersama

HIDUP BERTANGGUNGJAWAB

Allah SWT telah berpesan dalam QS.4:34, "Arrijaalu qawwaamuunaa 'alan nisaa-i" (laki-laki adalah pemimpin bagi wanita). Pesan ini tidak mengindikasikan diktatoriat seorang laki-laki, melainkan memerintahkan pelaksanaan sebuah tanggung jawab kepada laki-laki. Seorang laki-laki bertanggung- jawab atas semua yang berada dalam tanggungjawabnya. Bila ia sudah menikah, maka ia bertanggungjawab memenuhi kebutuhan keluarganya. Oleh karena itu, bila ada seorang istri yang ke luar rumah untuk mencari nafkah dalam rangka memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar suaminya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Demikian pula bila seorang anak ke luar rumah untuk memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar ayahnya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Bila jawabannya adalah, "Ikhtiar suami/ayah belum maksimal!" , maka sesungguhnya laki-laki itu (suami/ayah itu) tergolong lak-laki yang dzalim. Ia telah melanggar QS.4:34, ia telah melalaikan tanggungjawabnya. Ia telah menyebabkan terjadinya eksploitasi istri/anak dalam keluarganya. Dengan demikian ia telah merusak tatanan masyarakat, karena gagal menata dan mengelola keluarganya, yang merupakan bagian dari masyarakat.

Monday, March 28, 2011

Qaseh Dah Anak Dara!


melampau ke tajuk tu?hehehehxde la sgt kan...pada saya anak dara tu means <-----"dah besar rupanya anak saya ini...." ( ces skima pulak.....)
bila fikir2 rasana baru je lahirkan qaseh.....( uish awat sentimentol ajek pagi ni??) bukan apa...cuma terdetik
hati kecik sy ni "dah besar nnt jgn lah lupa umi...huhuhuh" apa kez nye?xde pape..cuma itu yg sy rasa bila sy tgk dia senyum pg tadi masa nk amek dia dlm keta .....sentimentol sungguh...

2 comments:

kak ina kl (2) said...

comel anak-anak kamu..jenderam ada apa ek?

akak datang tenguk bdk pempuan pakai tudung tu..ishhh teruk tul lah kan

EvisuKyme said...

kak, jenderam tu kg sy....dok tgh2....nk ke salak tinggi boleh,ke dengkil boleh, ke bangi/kjg pun boleh,nk ke alamda pn 10min je.....

bdk perempuan mana kak??

Post a Comment