Pages

About Me

My photo
Permatang Pauh, Penang, Malaysia
Isteri kpd Nor Shariman,Ummie kepada 2 Lil Sweetie Pie MUhammad Akhil Hakimi & Beautiful DarLin Qaseh Umairah..

Renunglah Kita Bersama

HIDUP BERTANGGUNGJAWAB

Allah SWT telah berpesan dalam QS.4:34, "Arrijaalu qawwaamuunaa 'alan nisaa-i" (laki-laki adalah pemimpin bagi wanita). Pesan ini tidak mengindikasikan diktatoriat seorang laki-laki, melainkan memerintahkan pelaksanaan sebuah tanggung jawab kepada laki-laki. Seorang laki-laki bertanggung- jawab atas semua yang berada dalam tanggungjawabnya. Bila ia sudah menikah, maka ia bertanggungjawab memenuhi kebutuhan keluarganya. Oleh karena itu, bila ada seorang istri yang ke luar rumah untuk mencari nafkah dalam rangka memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar suaminya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Demikian pula bila seorang anak ke luar rumah untuk memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar ayahnya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Bila jawabannya adalah, "Ikhtiar suami/ayah belum maksimal!" , maka sesungguhnya laki-laki itu (suami/ayah itu) tergolong lak-laki yang dzalim. Ia telah melanggar QS.4:34, ia telah melalaikan tanggungjawabnya. Ia telah menyebabkan terjadinya eksploitasi istri/anak dalam keluarganya. Dengan demikian ia telah merusak tatanan masyarakat, karena gagal menata dan mengelola keluarganya, yang merupakan bagian dari masyarakat.

Thursday, July 30, 2009

Lega dh abeh KOnvensyen...

fuh..lega dh abeh konvensyen..dh blk umah,dh jumpa anak.cian akhil selsema..umi n abah pun sama demam..rindu lah katakan..time kat konvesyen tuhade lak yg suspek H1N1...risau gile...
sib lah xde pape...alhamdulillah...
dh abeh konvensyen ni nk mula keje pulak..adeh..malasnye dgn idung beringus..menci..menci...
nak lepak umah je...xde mood nk keje....apepun dh setel dgn konvensyen..xyah jejauhan dr anak n hubby....kompem akhil windu dgn abahnye....tp paling akhil windu of coz kat umi...hehehe..... syorga bwh telapak kaki ibu wooo...ingat tuh....
k lah,nk get rest..t akhil dh bngun tdo xdpt nk ZZzzzZZZzzz.....

Wednesday, July 22, 2009

2day akhil start jalan..

video

akhil dok tetsing jln..lepas tuh testing kepala..

siap buat head banging..amek....

Tuesday, July 21, 2009

Akhil Dan Boley Jalan...

Actually akhil baru je pandai nak menapak...kiranya 13 Julai(mlm) dia try 3step wd..lps tu xmo jln dah....lepas tuh esok mlm nye..terus dia start jalan....sambil jln sambil sebut "baaaaa!! baaaaaaa!!"....kiranye moral support lah tuh....ade skali tuh punye xcited sampai buat heag banging ke lantai....kikikiki....actually mummy lah paling xcited...sbb akhil dh umo 1thn 1bln kan....so sekarang dh lega dah...cuma kena practise selalu lah....

Monday, July 13, 2009

Posted by Picasa

Pic At Zoo Taiping
















Trip To Zoo Taiping





4 hb July tuh ari kami anak beranak gi jenjalan ke Zoo Taiping...pepagi lg bangun sbb nak berkelah katanye..hihi...(cam xcaye je umi bgn pg buat bekal..)dh siap sume skali abah tdo lg..akhil dh bangun,sambung lak tdo...(bangun sbb poo poo aje..,umi yg xcited mula lah "bebai"..)bad habit tuh!

sume keje umah dh setel,akhil pun tdo umi pun tdo skali...akhil bangun kul 12.30pm..lps tuh br la gerak ke Tepeng!yeahuu!!
bley lah nak jenjalan kat zoo tepeng...tp manyak gak minatang yg xde...sepanjang jln tuh umi tunjuk kat akhil..dia buat dek je..sbb dok nengok menda lain...dh lama lepas tuh baru lah dia pulak yg nunjuk² "hoo..ho0..apdia...." xcited gak lah...kira xsesia bwk dia ZOO!!nanti kita gi butterfly farm lak eh...heheh..meriah sungguh....