Pages

About Me

My photo
Permatang Pauh, Penang, Malaysia
Isteri kpd Nor Shariman,Ummie kepada 2 Lil Sweetie Pie MUhammad Akhil Hakimi & Beautiful DarLin Qaseh Umairah..

Renunglah Kita Bersama

HIDUP BERTANGGUNGJAWAB

Allah SWT telah berpesan dalam QS.4:34, "Arrijaalu qawwaamuunaa 'alan nisaa-i" (laki-laki adalah pemimpin bagi wanita). Pesan ini tidak mengindikasikan diktatoriat seorang laki-laki, melainkan memerintahkan pelaksanaan sebuah tanggung jawab kepada laki-laki. Seorang laki-laki bertanggung- jawab atas semua yang berada dalam tanggungjawabnya. Bila ia sudah menikah, maka ia bertanggungjawab memenuhi kebutuhan keluarganya. Oleh karena itu, bila ada seorang istri yang ke luar rumah untuk mencari nafkah dalam rangka memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar suaminya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Demikian pula bila seorang anak ke luar rumah untuk memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar ayahnya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Bila jawabannya adalah, "Ikhtiar suami/ayah belum maksimal!" , maka sesungguhnya laki-laki itu (suami/ayah itu) tergolong lak-laki yang dzalim. Ia telah melanggar QS.4:34, ia telah melalaikan tanggungjawabnya. Ia telah menyebabkan terjadinya eksploitasi istri/anak dalam keluarganya. Dengan demikian ia telah merusak tatanan masyarakat, karena gagal menata dan mengelola keluarganya, yang merupakan bagian dari masyarakat.

Tuesday, January 4, 2011

Kelakar Ke?


assalamualaikum....
nak join!nak join!!
"Kelakar ke?" Pn eya??
mmg kelakar la sbb boleh gelak2...so bley gak ilangkan duka lara...dan yg penting terapi lps struggle dgn keje yg xpenah abeh..." kelakar ke?"
ok, story sket pasal pic ni.... nama ahli sokan ni Muhammad Akhil Hakimi B. Nor Shariman( my hero umo time pic ni was taken 2yr 1mth )..dah sah2 aksi sokan ini adalah angkat berat...hehee...akhil siap ckp "mi..mi...tenyum...arghhh!!!" <--konon berat lah sgt..padahal angkat rotan bulu ayam je pun...
translate : Tenyum makna sebenar adalah senyum...
ok tak cenggini??tp yg banner tu mcm faul aje le eya....
ok,kenkawan yg baca n3 ni...jom join contest "kelakar ke?"... jgn segan2 eh...meh KLIK SINI
join tak join tau!

2 comments:

bizzonline said...

bulu ayam yg berat @ pampers tu yg berat...hahaha...iye2 je muke dia cm nahan berat..comey

EvisuKyme said...

ye pn eya...pampers tu pun dh bergembol kembang dek ayo tencing....
hehehe..."kelakau ke?"....hahaha

Post a Comment