Pages

About Me

My photo
Permatang Pauh, Penang, Malaysia
Isteri kpd Nor Shariman,Ummie kepada 2 Lil Sweetie Pie MUhammad Akhil Hakimi & Beautiful DarLin Qaseh Umairah..

Renunglah Kita Bersama

HIDUP BERTANGGUNGJAWAB

Allah SWT telah berpesan dalam QS.4:34, "Arrijaalu qawwaamuunaa 'alan nisaa-i" (laki-laki adalah pemimpin bagi wanita). Pesan ini tidak mengindikasikan diktatoriat seorang laki-laki, melainkan memerintahkan pelaksanaan sebuah tanggung jawab kepada laki-laki. Seorang laki-laki bertanggung- jawab atas semua yang berada dalam tanggungjawabnya. Bila ia sudah menikah, maka ia bertanggungjawab memenuhi kebutuhan keluarganya. Oleh karena itu, bila ada seorang istri yang ke luar rumah untuk mencari nafkah dalam rangka memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar suaminya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Demikian pula bila seorang anak ke luar rumah untuk memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar ayahnya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Bila jawabannya adalah, "Ikhtiar suami/ayah belum maksimal!" , maka sesungguhnya laki-laki itu (suami/ayah itu) tergolong lak-laki yang dzalim. Ia telah melanggar QS.4:34, ia telah melalaikan tanggungjawabnya. Ia telah menyebabkan terjadinya eksploitasi istri/anak dalam keluarganya. Dengan demikian ia telah merusak tatanan masyarakat, karena gagal menata dan mengelola keluarganya, yang merupakan bagian dari masyarakat.

Tuesday, August 10, 2010

Akhil Demam lagi..

adeh....anak teruna aku demam...smlm ms angkat akhil dr buaian,bdn akhil panas (39 celcius)...mmg panas....bahang sgt....demam mlm pulak......sib ade cool fever,dgn ubat demam akhil...bg mkn...tp dia nk tgk tv pulak....xpelah...umi dh risau syg....
alhamdulillah,pg td akhil fresh....tp keep mkn ubat gak...jgn lah xsehat....risau umi...flu br je nk baik....haish....mkn pun xmo...kurus anak tuh....dulu mau mkn,tetiba xmo pulak....
jgn nakal2 ye nak....mkn lah...xkan umi dgn abah nk pgg rotan every time mkn...xelok kan....tp bsn akhil susut tau...jgn buat umi risau ye...segala tok nenek vitamin dh bg...erm.....cacing kot?ye ke?xpe..nnt kita berubat cr traditional pulak....

1 comments:

iCaLoVeZiE said...

memang musim demam. jaga.. takut denggi macam ayesha. btw, followed :D

Post a Comment