Pages

About Me

My photo
Permatang Pauh, Penang, Malaysia
Isteri kpd Nor Shariman,Ummie kepada 2 Lil Sweetie Pie MUhammad Akhil Hakimi & Beautiful DarLin Qaseh Umairah..

Renunglah Kita Bersama

HIDUP BERTANGGUNGJAWAB

Allah SWT telah berpesan dalam QS.4:34, "Arrijaalu qawwaamuunaa 'alan nisaa-i" (laki-laki adalah pemimpin bagi wanita). Pesan ini tidak mengindikasikan diktatoriat seorang laki-laki, melainkan memerintahkan pelaksanaan sebuah tanggung jawab kepada laki-laki. Seorang laki-laki bertanggung- jawab atas semua yang berada dalam tanggungjawabnya. Bila ia sudah menikah, maka ia bertanggungjawab memenuhi kebutuhan keluarganya. Oleh karena itu, bila ada seorang istri yang ke luar rumah untuk mencari nafkah dalam rangka memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar suaminya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Demikian pula bila seorang anak ke luar rumah untuk memenuhi kebutuhan keluarga, maka perlu dipertanyakan, "Sejauhmana ikhtiar ayahnya, dalam memenuhi kebutuhan keluarga?" Bila jawabannya adalah, "Ikhtiar suami/ayah belum maksimal!" , maka sesungguhnya laki-laki itu (suami/ayah itu) tergolong lak-laki yang dzalim. Ia telah melanggar QS.4:34, ia telah melalaikan tanggungjawabnya. Ia telah menyebabkan terjadinya eksploitasi istri/anak dalam keluarganya. Dengan demikian ia telah merusak tatanan masyarakat, karena gagal menata dan mengelola keluarganya, yang merupakan bagian dari masyarakat.

Tuesday, July 27, 2010

Habit nk tgk tv kul3.30am

Smlm aku stay up buat cookies org order...buat awal sbb xmo lah tdo lewat...memandangkan oven aku xseberapa besar (size kecik tuh) mmg takes time for bake...tp itu semua bukan 1 alasan...seronok pulak buat cake (adik beradik baking lah)....dlm kul2am tuh anak bujang aku terjaga...dia bila terjaga mmg cr "mi...umi ana....mi....." <---ni tandanya dia mmg nk kita ada sbb dia nk suh on TV....aku on je lah...(dh jadik habit)...pehtu akhil pelok bantal busuk sambil berdiri kat seblah aku dan kata "mi cake...." (ummie buat cake..)..skali je aku ckp ummie buat cake,so dia dh ingat....aku on TV chanel 611..."ok...syg tgk tv ok..ummie nk buat cake...."dia pn baring atas toto yg aku hampar..sampai lah kul3.30am,aku baring seblah dia,tp akhil stil xlena lg...tp ummie yg lena dulu...hadoih...
*:.。.✿*゚‘゚:.*Lil`DaRLiN *.:゚’゚*・✿.。.:*

0 comments:

Post a Comment